Uwaga na oszustwa metodą „na policjanta” i „na pracownika banku”
Przestępcy nie próżnują i dalej szukają łatwego zarobku. Podszywają się m.in. pod policjantów czy pracowników różnych instytucji, w tym banków. Dzwonią nie tylko do osób starszych. Podczas rozmowy informują, że oszczędności zgromadzone na kontach i lokatach bankowych są zagrożone i natychmiast trzeba je wypłacić lub przelać, albo dzwonią w sprawie rzekomych podejrzanych transakcji na koncie lub karcie i proszą o podanie wrażliwych danych, a także zainstalowanie aplikacji, dzięki której mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem użytkownika. Ostrzegamy przed podawaniem jakichkolwiek danych i pobieraniem podejrzanych aplikacji!
Wydaje się, że już każdy słyszał o oszustwach metodą „na policjanta” czy „na wnuczka”. Warto jednak pamiętać, że oszuści cały czas modyfikują swój sposób działania i dlatego w każdym przypadku, gdy ktoś próbuje uzyskać od nas pieniądze, trzeba wykazać się dużą ostrożnością. Przestępcy nie próżnują. Dalej szukają łatwego zarobku.
Oszuści działają w sposób bezwzględny - umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać, jak najwięcej informacji i wykorzystać ufność przede wszystkim starszych osób. Nalegają na szybkie potwierdzenie ich danych, dzwoniąc pod numer alarmowy 112. Nie dajmy się zwieść. Jeżeli będzie taka sytuacja, należy zadzwonić pod numer alarmowy z innego telefonu, najlepiej telefonu komórkowego. Jeśli nie mamy telefonu komórkowego, poprośmy kogoś o pomoc. Z otrzymanych informacji wynika, że oszuści „podłączają się” pod numer telefonu ofiary. Po zakończeniu rozmowy z oszustem i szybkim wybraniu numeru 112 ponownie następuje połączenie z fałszywym policjantem. Zalecane jest, aby zadzwonić pod numer alarmowy z innego telefonu. Nie należy ulegać presji czasu i przekazywać haseł do kont bankowych, a także pieniędzy nieznanym osobom.
Pamiętajmy, że zasada ograniczonego zaufania do nieznajomych obowiązuje nie tylko nasze dzieci. Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Niespodziewane telefony nie muszą zakończyć się finansową porażką, jeżeli będziemy przestrzegać kilku podstawowych zasad, o które apelujemy:
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!
- Policjanci nigdy nie żądają pieniędzy za prowadzone czynności ani też nie pośredniczą w przekazywaniu gotówki!
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!
- Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!
- Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj Policję, dzwoniąc pod numer 112 (najlepiej z innego telefonu np. od sąsiadki, lub odkładając słuchawkę, tak jak zwykle kończysz rozmowę). Pamiętaj, połączenia z numerem 112 są bezpłatne.
- Przypominamy, że policjant, który podejmuje czynności służbowe w cywilu i nie jest umundurowany, MUSI podać stopień, imię i nazwisko i okazać legitymację służbową w taki sposób, aby osoba, wobec której podejmuje czynność służbową, miała możliwość odczytania numeru i nazwy organu wydającego legitymację oraz nazwiska policjanta.
Apelujemy, aby zawsze zachowywać szczególną ostrożność, kiedy dzwoni do nas osoba, która podaje się za pracownika instytucji i prosi o instalowanie oprogramowania do zdalnego dostępu do komputera. Szczególnie należy być czujnym, jeżeli prosi nas o zalogowanie do bankowości elektronicznej lub podawanie danych do logowania.
Policjanci apelują o zachowanie czujności podczas rozmów z rzekomymi pracownikami banków. Oszuści, podając się za konsultantów infolinii, informują rozmówce o podejrzanych transakcjach na jego koncie lub karcie i proszą o podanie wrażliwych danych, a także zainstalowanie "specjalnej" aplikacji, która umożliwia im zdalne sterownie urządzeniem użytkownika. Numery wyświetlające się podczas rozmowy faktycznie mogą należeć do banku, a oszuści mogą dodatkowo znać niektóre dane osobowe klienta. Nie dajmy się nabrać, zachowajmy zdrowy rozsądek i pamiętajmy, że:
- konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych;
- konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
- konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
- do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję pod numerem alarmowym 112.