UWAGA NA OSZUSTÓW!
Komenda Główna Policji, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają przed oszustami, którzy wzbudzają zainteresowanie potencjalnych ofiar lub wywołują u nich zaniepokojenie i skłaniają do działania pod presją. Działania te najczęściej skutkują utratą środków lub przekazaniem swoich poufnych danych, np. pieniędzy, danych osobowych, loginów i haseł do bankowości elektronicznej, czy danych z karty płatniczej.
Oszuści obserwują wydarzenia w kraju i na świecie, które są szeroko komentowane przez media. Ich celem jest wybranie tych, które mogą wzbudzać niepokój i być tłem do przeprowadzenia ataków np. na klientów banków.
Coraz częściej obserwujemy oszukańcze kampanie, które zyskują na sile wraz z publikacją istotnych, o szerokim zasięgu prawdziwych informacji. W minionym okresie przykładami takich kampanii były np. wysyłane przez oszustów wiadomości SMS dotyczące nieopłaconej faktury lub nadesłanej kurierem paczki, które za pomocą linku przekierowywały odbiorców na fałszywą stronę internetową, gdzie wyłudzano poufne dane. Pojawiały się także oszukańcze ogłoszenia o sprzedaży węgla w chwili jego ograniczonej dostępności.
Przykładem przestępczej kampanii jest wykorzystanie informacji medialnych o dużych wyciekach danych osobowych. Oszuści podszywając się pod bank nawiązują kontakt telefoniczny, podczas którego informują o rzekomym wycieku danych klienta i potrzebie zabezpieczenia pieniędzy poprzez przelanie ich na tzw. „bezpieczny rachunek techniczny”.
"ATRAKCYJNA INWESTYCJA"
Policjanci ostrzegają przed próbami oszustw i zalecają szczególną ostrożność przy inwestowaniu środków za pośrednictwem giełd internetowych, na rynkach kryptowalut czy podczas zakupu akcji różnych firm poprzez serwisy internetowe.
Apelujemy o zachowanie zdrowego rozsądku i ostrożność, nieotwieranie linków, które zachęcają do inwestycji gwarantujących w szybkim czasie osiągnięcie dużych zysków. Policja przestrzega przed instalowaniem programów, za pomocą których oszuści przejmują kontrolę nad naszymi mobilnymi urządzeniami. Nie należy nikomu udostępniać danych służących do logowania do bankowości elektronicznej i mobilnej czy też danych wrażliwych dotyczących kart płatniczych.
Związek Banków Polskich rekomenduje sprawdzenie listy alertów Komisji Nadzoru Finansowego, gdzie publikowane są informacje o nieuczciwych podmiotach, które oferując „atrakcyjne inwestycje", próbują pozbawić nas naszych oszczędności.
"NA BLIKA"
Pomimo wielu apeli o ostrożność nadal znajdują się osoby, które padają ofiarami oszustów, bez zastanowienia podają kody Blik czy klikają w przesłane linki, w wyniku czego tracą pieniądze.
Na numer telefonu komórkowego pokrzywdzonego dzwoni osoba podająca się za pracownika jednego z banków. Oszust informuje, że ktoś włamał się na konto, a następnie prosi, aby zainstalować na swoim telefonie aplikację, a następnie wylogować się z niej i zalogować do swojego banku. Po wykonaniu tych poleceń,oszust prosi, aby zalogować się na Blika i zwiększyć limit wypłat np. z 2 na 5 tysięcy złotych.Na koniec pokrzywdzony podaje oszustowi kody Blik.
Nie dajmy się okraść! Policjanci przestrzegają przed tą formą oszustwa internetowego, która jest coraz bardziej popularna. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom.
Pamiętajmy! Banki nie wysyłają maili bądź SMS-ów z prośbą o kliknięcie w podany link do bankowości internetowej czy systemu płatności, a także nie proszą o podawanie kodów BLIK. Nie otwierajmy przesłanego w ten sposób linka. Nie ma czegoś takiego jak aplikacja BLIK, którą można zainstalować w telefonie – kody BLIK generuje się z poziomu aplikacji swojego banku.
Przestrzegamy – jeśli otrzymaliśmy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe oraz nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
"NA WNUCZKA", "NA POLICJANTA", "NA PROKURATORA"
Seniorzy najczęściej padają ofiarami przestępców podszywających się pod policjantów, prokuratorów, czy też członków najbliższej rodziny.
Policjanci ostrzegają przed oszustami, którzy bez skrupułów manipulują starszymi osobami i wyłudzają oszczędności ich życia. Dzięki prowadzonym przez mundurowych działaniom profilaktycznym zdecydowana większość seniorów jest czujna i nie daje się okraść. Zdarzają się jednak osoby, które dają wiarę rzekomym wnukom, policjantom, prokuratorom, pracownikom banków i przedstawicielom instytucji publicznych, przez co tracą swoje oszczędności, niekiedy pieniądze odkładane latami.
Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz! Nie ma znaczenia, za kogo się podają. Gdy dzwoni osoba zainteresowana naszymi oszczędnościami natychmiast zakończ rozmowę i najlepiej z innego telefonu zadzwoń na numer alarmowy 112!
Zwracamy się z apelem, również do osób młodych. Rozmawiajcie z rodzicami, dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzcie im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy lub z informacją, że ich oszczędności są zagrożone. Zwróćcie uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.
Sposoby działania telefonicznych przestępców posługujących się metodą „na wnuczka” czy „na policjanta” ulegają modyfikacji. Oszuści dzwonią już nie tylko do starszych osób i podają się za policjantów przekonując, że krewny znalazł się w trudnej sytuacji np. miał wypadek drogowy i natychmiast potrzebuje pieniędzy. Dzwonią też do młodszych osób, podając się za pracowników banków i fałszywie „ostrzegają”, że konto jest zagrożone i pieniądze trzeba szybko „zabezpieczyć” i najlepiej przelać „na konto techniczne”. Przestępcy zawsze żądają dużych sum, zwykle kilkudziesięciu tysięcy złotych, często też wypytują o posiadane oszczędności czy kosztowności. Pamiętajmy, że oszuści w łatwy sposób mogą się podszyć pod prawdziwy numer infolinii banku albo numer jednostki Policji. Nie wolno ufać obcym w telefonicznej rozmowie jeżeli chcą rozmawiać o naszych kontach bankowych czy oszczędnościach.
Kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa:
- zachowaj czujność wobec wszelkich podejrzanych wiadomości, które zachęcają lub wymuszają logowanie do bankowości elektronicznej lub podanie danych dotyczących karty płatniczej, kodu BLIK, czy klikanie w podesłany w wiadomości link;
- utrzymuj w tajemnicy informacje poufne, w tym loginy i hasła do bankowości elektronicznej, danych z karty płatniczej lub swoje dane osobowe;
- nie ulegaj presji, która może wynikać z przekazywanych informacji, zachowaj zdrowy rozsądek i przeanalizuj, czy faktycznie Twoje pieniądze mogą być zagrożone;
- jeśli podejrzewasz, że faktycznie Twoje oszczędności są zagrożone, zweryfikuj te podejrzenia nawiązując kontakt z bankiem używając numeru infolinii bankowej;
- jeśli padłeś ofiarą oszustwa bezzwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem i złóż zawiadomienie w najbliższej jednostce Policji.
Rozwaga i powściągliwość to najlepsza ochrona przed socjotechnicznym atakiem.
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP - Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
Komenda Główna Policji