PUCCY POLICJANCI APELUJĄ O UWAŻNOŚĆ I OSTROŻNOŚĆ W INTERNECIE
Oszuści i cyberprzestępcy często wykorzystują ogromną bazę użytkowników mediów społecznościowych, aby nabrać ludzi na różnego rodzaju oszustwa internetowe.
Przestępcy internetowi wymyślają coraz nowe sposoby oszustw. Tworzą fałszywe strony, podszywając się pod znane marki, osoby lub loterie. Zachwycają możliwością otrzymania bezpłatnych nagród, kart podarunkowych lub pieniędzy. Podszywają się pod pracowników pomocy znanych społecznościówek za pośrednictwem e-maili i wiadomości, próbując ukraść dane logowania lub zainstalować złośliwe oprogramowanie na urządzeniach. Typowe taktyki cyberprzestępców obejmują fałszywe twierdzenia, że Twoje konto zostało wyłączone, naruszone. Twoja płatność nie powiodła się lub coś podobnego.
Oszuści wysyłają również link umożliwiający kliknięcie i ponowne wprowadzenie hasła, a jeśli to zrobisz, dasz im dostęp do swojego konta.
Puccy policjanci apelują o uważność i ostrożność przy tego typu wiadomościach.
Jedno z powszechnych oszustw polega na otrzymywaniu wiadomości od znanej osoby, często z linkiem lub załącznikiem wideo, z pytaniem, czy treść przedstawia Ciebie. Jednak kliknięcie linku może prowadzić do złośliwej witryny internetowej, której celem jest kradzież danych logowania lub zainfekowanie urządzenia złośliwym oprogramowaniem.
Inne oszustwo związane z komunikatorem polega na tym, że oszuści podszywają się pod znajomych lub członków rodziny i twierdzą, że wymagają udostępnienia dwuskładnikowego kodu uwierzytelniającego wysłanego na Twój telefon lub e-mail. Kod jest przeznaczony dla Twojego konta i udostępnienie go umożliwi oszustom dostęp do niego.
Często zgłaszanym jest także oszustwo „na blika” , kiedy to niby znana nam osoba, z uwagi na chwilowe trudności sieciowe, prosi o pożyczkę drobnej kwoty pieniędzy obiecując niezwłoczne oddanie.
Wczoraj do policjantów we Władysławowie zgłosił się 70-letni mieszkaniec województwa łódzkiego informując, że ok. godz. 16.00, poprzez namowę do udzielenia kodu BLIK na popularnym komunikatorze społecznościowym, utracił 1800zł. Wyjaśnił, że został oszukany poprzez wprowadzenie go w błąd co do autentyczności znanej mu osoby.
Kluczem dla przestępcy jest wzbudzenie zaufania u swojej ofiary, a następnie potrzeby udzielenia pomocy. Wzbudzenie zaufania ofiary przestępcy uzyskują poprzez podszycie się pod osobę znajomą ofiary. Zazwyczaj to jakiś znajomy czy członek rodziny. Powodem nawiązania kontaktu jest jakiś problem finansowy. Może to być np. popadnięcie w jakieś przejściowe problemy finansowe, blokada konta bankowego, utrata karty płatniczej czy inne historie związane z brakiem możliwości korzystania z pieniędzy. Najczęściej przestępca potrzebuje pieniędzy na już. Wzbudza w swojej ofierze poczucie tego, że jeśli mu teraz nie pomoże, to będzie miał problem, np. nie zapłaci za zakupy czy bilet do samolotu lub kina. Sytuacja właściwie zawsze jest awaryjna i całkowicie nagła. Osoba będąca ofiarą zwykle proszona jest przez przestępcę o podanie kodu BLIK albo kliknięcie w przesłany link i zalogowanie się do swojego banku w celu wykonania transakcji.
W obu przypadkach finałem będzie utrata wszystkich środków na koncie bankowym. Wiąże się to także z utratą pieniędzy z konta , możliwością użycia przez oszusta debetu, a nawet zawarcia licznych kredytu i pożyczki online w ramach systemu bankowości internetowej.
Puccy policjanci apelują, by zawsze oceniać sytuację na trzeźwo, nie emocjonalnie. Oszustwo na portalu społecznościowym jest możliwe tylko wówczas, gdy zapomnimy o podstawowej zasadzie ograniczonego zaufania.